1 mei 2023

Op de politieke agenda komen te staan met PR – het kan!

TWFyaWVsbGV2YW5TY2hhaWtfTWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzI0XzIwMjM=

Mariëlle van Schaik

Onderdeel uitmaken van het nieuws van de dag, dat is iets waar wij ons dagelijks mee bezighouden. We bijten ons vast het verhaal van een organisatie en zorgen ervoor dat dit de aandacht vangt van journalisten. Vervolgens kiezen we de juiste middelen en kanalen om het verhaal naar de doelgroep te brengen, bijvoorbeeld middels een interview of persbericht. Zo verschijnt de ene keer het verhaal in een landelijke krant en de andere keer is het bijvoorbeeld te horen op de radio. Eén ding is zeker: het bereik van landelijke media is groot. In sommigen gevallen zelfs zodanig groot dat de Tweede Kamer het nieuws meekrijgt en het op de politieke agenda zet. Daarover later in deze blog meer. Nu klinkt dit vrij eenvoudig, maar dat is het niet. Want de weg ernaartoe vergt een slimme PR-strategie die uiteindelijk uitvloeit tot een ijzersterk verhaal.

Public Relations en Public Affairs; wat is het verschil

Voordat ik aan de hand van een voorbeeld vertel hoe je op de politieke agenda kan komen te staan, is het goed om eerst stil te staan bij het verschil tussen public relations en public affairs. Want wanneer het over de politiek gaat, spreken we al snel over public affairs. Toch zit er wel een verschil in. Kortgezegd zit het verschil vooral in de betrokkenen die je wil bereiken en de keuze van de kanalen. Bij public affairs wordt er rechtstreeks geprobeerd in te spelen op politieke besluitvorming en op veranderingen in de maatschappij. Bij public relations gaat het om de bekendheid van een merk of persoon en wordt doorgaans gecommuniceerd via openbare kanalen. Denk hierbij aan de media, influencers en social media.

De uitgestippelde route: van persbericht naar Tweede Kamer

Binnen de sectoren waar wij met name actief in zijn – IT, finance en HR – spelen er regelmatig belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Denk aan het vergroten van cyberveiligheid in Nederland, de impact van de oorlog in Oekraïne op de valutamarkten en de krapte op de IT-arbeidsmarkt. Dit zijn allemaal voorbeelden van onderwerpen waar het kabinet regelmatig met elkaar over in beraad gaat – oftewel dé maatschappelijke problemen. Om te laten zien hoe PR leidt tot een discussie in de Tweede Kamer, neem ik je graag mee aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

De campagne: Benut het onbenut arbeidspotentieel

Om de autoriteitspositie van onze klant, RPRO-bureau Pro Contact, verder te verstevigen op het gebied van personeelswerving en arbeidsmarkt en het bedrijf te positioneren als dé expert, bedachten we een toffe campagne: ‘Benut het onbenut arbeidspotentieel’. Het bedrijfsleven zit in een enorme squeeze wat betreft personeel. De maatregelen van de overheid werpen pas na lange tijd haar vruchten af en tot die tijd moeten werkgevers zelf het heft in handen nemen. De key message van deze campagne was dat Pro Contact ziet dat er kansen liggen door beter te kijken naar de mogelijkheden van het onbenutte arbeidspotentieel.

Door onderzoek te doen onder ruim driehonderd ondernemers en CEO’s, en naar hun mening te vragen over hoe zij denken over mensen met een ‘rugzakje’ (mensen die buiten de boot vallen bij het vinden van een baan), hebben we een maatschappelijk probleem in beeld weten te brengen. Want ondanks het nijpende personeelstekort zijn werkgevers kieskeurig. Het doel was om dit hoog op de agenda te krijgen in Nederland en met resultaat! De Telegraaf heeft hier uitgebreid aandacht aan besteed door een tweepagina interview met de woordvoerder van Pro Contact.

Als klap op de vuurpijl heeft zelfs Lucille Werner, kamerlid voor het CDA, naar aanleiding van het stuk in de krant kamervragen gesteld. Het nieuws heeft dus de Tweede Kamer bereikt én er is discussie gevoerd over de inzet van het onbenutte arbeidspotentieel. Het topic is op de politieke agenda terechtgekomen. Of Pro Contact op de kaart staat? Daar kunnen we alleen maar bevestigend op antwoorden. De inzet van PR heeft een maatschappelijke en politieke discussie opgestart en hier zijn we maar wat trots op!

Wil jij ook een uitgestippelde PR-strategie waardoor de politiek niet langer om jou heen kan? Wij denken graag met je mee!

TWFyaWVsbGV2YW5TY2hhaWtfTWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzI0XzIwMjM=
Contact

Meer weten?

Mariëlle van SchaikAccountmanager

Publicaties

Andere artikelen