27 maart 2023

De kracht van PR: waarom elke organisatie het nodig heeft

RW1pbHlTdG9sa2VyX01hcmNvbW1pdF9tZWRld2Vya2Vyc18yMV8yMDIz

Emily Stolker

Wie een beetje bekend is met PR, weet dat het hierin draait om imago en reputatie. Om de kracht van anderen die over jouw merk schrijven of praten. En dat dit bijdraagt aan naamsbekendheid opbouwen en brand awareness creëren. Is PR dan alleen voor beginnende of onbekende merken? Absoluut niet! PR is voor ieder merk relevant, want het heeft alles te maken met in verbinding staan met stakeholders en bouwen aan sterke relaties. Maar er zijn meer redenen waarom PR ook voor jouw organisatie relevant blijft, zeker binnen B2B.

1. Sterk merk neerzetten

    Iedere organisatie wil een sterk merk neerzetten. Hoewel meerdere wegen naar Rome leiden, zou PR niet mogen ontbreken op de route. Met PR zorg je er namelijk voor dat je continu van je laat horen. En dat is een hygiënefactor als het gaat om het neerzetten van een merk. Je wil laten zien dat het goed gaat met je organisatie, waar jullie mee bezig zijn en waar jullie voor staan. En dat stopt nooit. Door op regelmatige basis het verhaal van je merk te vertellen via succesvolle publicaties in de media, bouw je aan een mooie basis voor een sterk merk.

    2. Dialoog aangaan

      Als je er als merk toe wil doen, is het belangrijk om te laten zien dat je autoriteit hebt binnen je vakgebied. Dit doe je door onderdeel uit te maken van het gesprek. Of nog liever: door de toon te zetten en te bepalen waar het gesprek over gaat. In de dialoog met verschillende stakeholders kun je laten zien dat je verstand hebt van zaken. De media bieden hiervoor een mooi podium. Een blog in een vaktijdschrift, een artikel in een dagblad en een interview op de radio zijn krachtige manieren om je autoriteit aan te tonen. Als PR-bureau creëren wij kansen voor jou in de media, zodat jij op dat podium kunt klimmen en het gesprek kunt leiden.

      3. Nieuwe doelgroepen bereiken

        Om het succes van je merk te vergroten, wil je continu nieuwe doelgroepen bereiken. Via owned communicatiekanalen is dit lastig, maar via earned media liggen de kansen voor het oprapen. Ik hoef vast niet uit te leggen dat het bereik van een interview in de krant enorm is. Of dat je bedrijven binnen je doelgroep kunt inspireren met een scherp opiniestuk in een branchetijdschrift. Hoe meer nieuwe doelgroepen je bereikt, hoe meer kansen er ontstaan om nieuwe klanten aan te trekken.

        4. Personeel aantrekken

          Onder die nieuwe doelgroepen valt ook nieuw personeel. Je merk is immers niet alleen een merk richting (potentiële) klanten, maar ook richting (potentiële) medewerkers. Mensen werken graag voor een merk dat bekend is en een positief imago heeft. PR is ook een krachtig middel om kandidaten aan te trekken voor openstaande vacatures. Via de media kun je jouw werkgeversmerk bekend maken onder een breder publiek. Bijvoorbeeld door te laten zien aan wat voor gave projecten medewerkers werken of hoe de cultuur binnen jullie organisatie is. Zeker als er sprake is van een krappe arbeidsmarkt, kan PR het succes van je wervingscampagnes vergroten.

          5. Lange termijn succes

            Misschien wel de belangrijkste reden waarom PR altijd relevant blijft voor je organisatie: het succes op de lange termijn. Hoewel PR niet altijd uit te drukken is in harde cijfers, zijn de resultaten overduidelijk zichtbaar als het gaat om het opbouwen van naamsbekendheid en een sterk merk. En als journalisten uiteindelijk jóu opbellen vanwege je expertise, dan weet je dat je je investering dubbel en dwars hebt terugverdiend.

            Dit laatste specifieke voorbeeld laat exact de kracht van PR zien: bouwen aan sterke relaties met al je stakeholders. En dat maakt uiteindelijk dat jouw merk een imago en reputatie heeft waar je ‘u’ tegen zegt.

            Wil je ook aan de slag met PR? We maken graag kennis met je!

            RW1pbHlTdG9sa2VyX01hcmNvbW1pdF9tZWRld2Vya2Vyc18yMV8yMDIz
            Contact

            Meer weten?

            Emily StolkerContentspecialist

            Publicaties

            Andere artikelen