22 april 2024

De kracht van de personal touch: drie redenen waarom een persoonlijk verhaal ook tot naamsbekendheid leidt

bWVyZWwy

Merel van der Valk

Tegenwoordig kennen we verschillende vormen van PR. Denk aan corporate PR om te laten zien dat jouw organisatie succesvol is en strategische stappen zet, en responsive PR waarmee je inhaakt op actualiteiten om jouw organisatie deel uit te laten maken van de dialoog. Dan is er ook nog active PR, waarbij je proactief een dialoog creëert om zo het verhaal van jouw organisatie met de doelgroep te delen. Deze drie vormen van PR gecombineerd inzetten draagt bij aan meer naamsbekendheid.

Maar wist je al dat ook arbeidsmarktcommunicatie (AMC) kan bijdragen aan het creëren van meer naamsbekendheid? Dit is een onderdeel van communicatie waar je misschien minder snel aan denkt. Het heeft immers geen directe link met het product of de dienst van jouw organisatie. Toch is dit een onmisbaar onderdeel van PR. In deze blog vertel ik je waarom.

1. Mensen willen zaken doen met mensen 

Door niet alleen over jouw product of dienst, maar ook meer over medewerkers te delen in de media, geef je een gezicht aan jouw organisatie. Hierdoor krijgt men een beeld van de sfeer binnen jouw bedrijf en de mensen die er werken. Het cliché ‘mensen willen zaken doen met mensen’ is immers waar. Rubrieken bieden kansen om dit persoonlijke tintje uit te dragen.

Zo schitterde Michel van Leeuwen, directeur van Flanderijn, recent in de rubriek De Drijfveer van Het Financieele Dagblad. Hierin kreeg hij de gelegenheid om meer te delen over wat hem drijft in zijn werk. Zo krijgt de lezer een beter beeld van de persoon achter de organisatie of de functie en wordt een organisatie ook menselijker.

2. Een kijkje in de keuken

AMC is ook een sterke manier om potentiële nieuwe medewerkers te bereiken. Door een persoonlijk verhaal te delen, geef je niet alleen een unieke draai aan jouw boodschap, maar schets je ook een levendig beeld van de identiteit van jouw organisatie. Dit kan nieuwe medewerkers inspireren om hier onderdeel van te worden. Door middel van AMC geef je eigenlijk ‘een kijkje in de keuken’, om zo potentiële medewerkers te motiveren om te solliciteren of om jouw organisatie aan te bevelen bij anderen.

Een goed voorbeeld waarbij AMC wordt ingezet om potentiële medewerkers te bereiken, is dit artikel op De Ondernemer. In dit artikel delen een aantal van onze klanten tips voor het behouden van personeel en vertellen ze hoe zij dit zelf aanpakken. Denk aan het organiseren van een familiedag, wintersport of een dagje uit naar de Efteling. Een ideale manier om te laten zien welke leuke activiteiten er worden ondernomen en nieuw talent aan te trekken.

Ook is AMC een perfecte manier om te laten zien hoe de werkcultuur binnen jouw organisatie is, op bijvoorbeeld het gebied van thuis- en remote werken. Een goed voorbeeld hiervan is een artikel in het Algemeen Dagblad waarin Lars Rademaker van Safeguard Global vertelt over de mogelijkheid om vanuit Barcelona te werken.

3. Van aandacht naar leads 

Naamsbekendheid en het aantrekken van nieuw talent zijn natuurlijk al twee mooie voordelen. Maar naast deze twee voordelen kan het verspreiden van persoonlijke verhalen in de media mogelijk resulteren in nieuwe leads. Door zichtbaarder te zijn in de media, breng je jouw organisatie onder de aandacht bij een groter publiek. Op de kaart staan als goede werkgever bij een grotere groep mensen, kan leiden tot leadgeneratie. Dat is ook niet geheel onbelangrijk en deze mag daarom ook zeker niet ontbreken in dit rijtje.

Genoeg reden dus om verder te kijken dan de gebruikelijke en meer bekende vormen van PR. Want ook AMC levert naamsbekendheid, mogelijk nieuw talent en leads op. Benieuwd hoe we dit voor jouw organisatie kunnen inzetten? Neem dan contact op met mijn collega Marlin Goethals.

bWVyZWwy
Contact

Meer weten?

Merel van der ValkAccountcoördinator

Publicaties

Andere artikelen