3 juli 2023
Van onbekend naar onmisbaar: met deze drie typen PR boost je jouw naamsbekendheid
‘Doe mij maar een bolletje citroen, vanille en cookies.’ In de ijssalon heb je keuze uit tientallen smaken, en dat geldt ook voor de wereld van public relations. Of ja, niet tientallen smaken, maar er zijn wél verschillende soorten PR waarmee je continu kunt werken aan bijvoorbeeld je zichtbaarheid, reputatie of naamsbekendheid. In deze blog neem ik je mee in de wondere wereld van PR.
Waarom PR?
Laten we eerst kort stilstaan bij de voordelen van PR:
- PR draagt bij aan het vergroten van je naamsbekendheid.
- PR houdt zich bezig met strategische communicatie met de focus op het bouwen van positieve relaties tussen jouw merk en het publiek.
- PR geeft inhoud aan je merk en helpt de (potentiële) kant te begrijpen waarom jouw merk de beste keuze is.
- PR ondersteunt alle fases in het salesproces: awareness, attraction en action.
- PR valt onder earned media. Volgens Cision’s State of the Media Report heeft 92 procent van de consumenten vertrouwen in earned media.
Genoeg redenen om aan de slag te gaan met PR dus! Maar wat is de sleutel tot succes? Consistentie! Zorg er dus voor dat jouw boodschap consistent wordt uitgedragen via alle kanalen, óók via de media. Dit kun je op verschillende manieren doen – uiteraard aan de hand van een goed uitgedachte PR-strategie. Deze onderdelen dragen allemaal bij aan bovenstaande voordelen. Binnen Marcommit bouwen wij onze PR-plannen op aan de hand van onder andere deze verschillende smaken.
Corporate PR
De eerste vorm van PR is corporate PR. Deze vorm van communicatie is de absolute basis om te laten zien dat jouw bedrijf een succesvol bedrijf is dat strategische stappen zet. Zo kan er nadruk worden gelegd op de prestaties van een bedrijf, denk aan een nieuw strategisch partnership of een nieuwe klant of medewerker. Maar dit is ook dé manier om jouw bedrijf te positioneren als toffe werkgever.
Responsive PR
Met responsive PR haken we in op actualiteiten. We volgen het nieuws en zorgen ervoor dat jouw bedrijf deel uitmaakt van de dialoog die gaande is over het topic waar het bedrijf verstand van heeft. Denk aan inspringen op nieuws zoals de schandalen bij The Voice, de datalek bij de GGD of de personeelstekorten. Dit doen we door journalisten te benaderen aan de hand van rapid responses, blogs of andere artikelen. Het journalistennetwerk is voor goede PR heel erg belangrijk, en met onze 23 jaar ervaring hebben wij een goed netwerk opgebouwd. Door media met jouw verhaal te benaderen, bouw je ook als bedrijf sterkte relaties met relevante media op, en toon je aan dat jij dé expert bent in jouw vakgebied.


Active PR
Last but not least kun je aan de slag gaan met active PR. Deze vorm van PR vertelt actief het verhaal van jouw bedrijf met de doelgroep. Zo zorgen we ervoor dat we continue media-aandacht realiseren en dat jij controle hebt over het nieuws dat wordt geschreven. Een populaire manier om aan de slag te gaan met active PR is door middel van onderzoek. Journalisten zijn namelijk dol op cijfers, en zien graag dat statements hierdoor worden ondersteund. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een persbericht of een blog.

