25 maart 2024

Bedrijfsreputatie: onbetaalbaar, maar het hoogst haalbare kapitaal

bWFybGluZ29ldGhhbHNfbWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzAzXzIwMjM=

Marlin Goethals

In het eerste kwartaal van 2024 hebben al flink wat reputatie-uitdagingen het nieuws gehaald. Denk aan grensoverschrijdend gedrag bij NOS, Nieuwsuur en Red Bull Racing, maar bijvoorbeeld ook aan de kwetsbare frames van de bekende Babboe-bakfietsen. Deze merken en bedrijven liggen plots onder een vergrootglas. En met het enorme bereik van internet en social media liggen merken of bedrijven sneller onder vuur. In een tijdperk waarin elk Google-zoekresultaat de perceptie van de eindgebruiker kan beïnvloeden, is het hebben van een sterke reputatie cruciaal.

De relevantie van een goede reputatie wordt extra benadrukt bij het aangaan van zakelijke relaties. Onlangs vroeg Markteffect in opdracht van Marcommit aan 1.000 werkenden in Nederland in hoeverre een goede reputatie invloed heeft op hun keuze voor het aangaan van (nieuwe) zakelijke relaties.

Het antwoord? Twee derde (68 procent) vindt dit essentieel. Logisch, want wanneer er wordt samengewerkt met een partner die een goede naam heeft, straalt dat ook af op de initiatiefnemer. Maar hoe kom je aan een goede reputatie? En vooral: hoe behoud je deze?

Geloofwaardigheid en vertrouwen als basis

Kun jij bedenken wat derden zeggen over jouw merk wanneer ze niet rechtstreeks met jou communiceren? Zijn die geluiden positief of juist niet? Dit is exact waar reputatie om draait. In een wereld waarin online informatie ten overvloede voor iedereen beschikbaar is, worden oordelen snel gevormd. Eén bericht kan je bedrijf maken of breken. Daarom is het ontzettend belangrijk om geloofwaardig te zijn en vertrouwen op te bouwen bij het publiek. Maar hoe?

Daar kan ik heel kort over zijn: zorg ervoor dat je hypertransparant bent. Reageer als bedrijf adequaat op situaties en neem je verantwoordelijkheid. Verschuil je niet, maar wees open. In het geval van Babboe, was er twee weken radiostilte. Gedurende die twee weken zaten ouders in spanning, terwijl er ondertussen gepraat en gespeculeerd werd. Het resultaat? Ontevreden klanten en een verslechterde reputatie.

It takes 20 years to build a reputation, and only 280 characters to ruin it – Warren Buffet


Wat ik hierboven beschrijf, is vooral reactief. Nog veel belangrijker is om te zorgen voor een continue stroom aan positieve berichtgeving, zodat het brede publiek in jouw organisatie gelooft en je vertrouwt. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat mensen met jou zaken willen doen en niet met de concurrent. Met een solide reputatie als basis, kan je organisatie ook beter tegen een stootje.

Hoe (social) media een rol spelen

De rol van de (social) media is essentieel bij het opbouwen en onderhouden van een goede reputatie. De media hebben namelijk grote invloed op de beeldvorming van jouw bedrijf onder klanten en andere stakeholders. Ze fungeren als een soort brug tussen jouw boodschap en het brede publiek.

Positieve informatie verspreiden via de pers heeft dus een gunstig effect op je reputatie. Daarnaast is het zo dat 92 procent van de consumenten ‘earned media’ en journalisten vertrouwt. Zij zijn een belangrijke bron van objectieve informatie en er wordt zelden getwijfeld aan hun integriteit. Dit wetende is het zaak om als organisatie proactief samen te werken met de media.

Ik hoor je denken… Wat deel ik dan met de media? En zitten ze wel op mijn nieuws te wachten? Laten we vooropstellen dat een relatie opbouwen met de pers, en dus bouwen aan je reputatie, geen eenmalige activiteit is. Aken en Keulen zijn immers ook niet in één dag gebouwd. Het is investeren en resultaat behalen op de lange termijn. Des te belangrijker is het om vandaag nog te beginnen.

Stappenplan voor succesvolle mediarelaties en een goede reputatie

  1. Ken de juiste media en weet wat er speelt in algemene zin: lees kranten, volg journalisten en weet hoe en waarover ze schrijven binnen jouw branche.
  2. Ga voor een persoonlijke benadering: zorg daarnaast ook dat je in kaart hebt welke media relevant zijn voor jouw doelgroep. Benader vervolgens journalisten en redacties persoonlijk en vertel duidelijk waarom jouw verhaal relevant is voor hun publiek. De nieuwswaarde is de levensader van de media, dus zorg ervoor dat je dit kunt brengen.
  3. Bouw langzaam op: begin met kleine, relevante nieuwsberichten. Heb je een relatie opgebouwd? Dan is het tijd om grotere verhalen te delen. En ook hier geldt: zorg voor consistente, transparante en kwalitatieve informatie.
  4. Wees goed bereikbaar en reageer snel op vragen en verzoeken.
  5. Help journalisten in hun werk: bied bijvoorbeeld exclusieve inzichten of laat weten dat je beschikbaar bent voor interviews.
  6. Vermijd misleidende informatie. Dit gaat juist tegen je werken.

Door consistent te zijn, waarde te bieden en vooral transparant te zijn, kun je sterke en positieve relaties opbouwen met de media. Pas als zij positief over je schrijven, heeft dit veel invloed op jouw reputatie.

In tijden van een crisis dient die opgebouwde reputatie als stootkussen. Kijk maar naar Babboe: door nu de juiste stappen te zetten (terugroepactie en open communicatie), blijft de schade aan hun reputatie beperkt. En dat gaat hen in de toekomst natuurlijk weer helpen.

bWFybGluZ29ldGhhbHNfbWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzAzXzIwMjM=
Contact

Meer weten?

Marlin GoethalsManaging director

Publicaties

Andere artikelen