Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

3 januari 2024

News hijacken tijdens de feestdagen

YXJsaWVrZXRhbW1lcl9tYXJjb21taXRfbWVkZXdlcmtlcnNfMjNfMjAyMw==

Arlieke Tammer

Bij Marcommit lezen we iedere ochtend alle kranten en nieuwswebsites. Om zo natuurlijk op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld, maar vooral om te zien op welk nieuws we met onze klanten kunnen inspelen. Aan welke discussie kunnen zij nu echt wat toevoegen of voor welk probleem hebben zij dé oplossing? Inhaken op wat er in de wereld speelt, noemen we news hijacking. Maar soms hebben we daar het nieuws helemaal niet voor nodig en maken we gebruik van bijzondere dagen. Wist je bijvoorbeeld dat het op 8 januari bubbelbaddag is? Of op 24 januari pindakaasdag? Nu kunnen we daar gek genoeg niet heel veel mee, maar er zijn genoeg andere (feest)dagen waarop we voor klanten mooie media-aandacht kunnen realiseren. Benieuwd hoe we dat doen? Hier zijn drie recente voorbeelden:

Prinsjesdag
Op de derde dinsdag van september worden de belangrijkste plannen van de regering voor komend jaar bekendgemaakt door Koning Willem-Alexander. Daarbij worden ook de Miljoenennota en Rijksbegroting besproken. Aan de hand van deze plannen berekent HR-dienstverlener Visma | Raet ieder jaar wat dit voor het nettosalaris van het komende jaar zal betekenen. En journalisten staan jaarlijks in de rij om deze cijfers te ontvangen. Zo leverde hen dat rondom Prinsjesdag 2023 ruim veertig publicaties op bij onder andere het Algemeen Dagblad, De Telegraaf, Metro en RTL Nieuws.

Black Friday
Een andere inmiddels populaire (feest)dag waar we onlangs met een klant op hebben ingespeeld, is Black Friday. Deze koopjesdag is een aantal jaar terug natuurlijk vanuit Amerika overgewaaid en inmiddels is het een begrip onder winkelend Nederland. Aanbieder van betaaldiensten Mollie kan in haar data goed zien of er nu echt veel meer wordt gekocht op Black Friday of inmiddels tijdens Black Friday-week. Het is wel altijd zaak om snel met dit soort cijfers naar buiten te gaan. Dit jaar konden we de maandag na Black Friday al het nieuws naar buiten brengen dat de Black Friday-week een groot succes was in heel Europa. Daarbij kon Mollie zelfs inzicht geven in welke productcategorieën populair waren (digitale producten en meubels) of minder populair (kleding). Dit leidde tot verschillende publicaties in vakmedia en zelfs een interview op de radio bij De Ondernemer live!

Feestdagen in december

Als laatste is verzendplatform Wuunder de uitgelezen partij om het nieuws rond de feestdagen mee te hijacken. Zij hebben namelijk de Pakketradar ontwikkeld, waarbij zij nauwkeurig kunnen zien hoeveel pakketten er in een week vertraagd waren. Daarnaast kan Wuunder de pakketdrukte van de komende week voorspellen. Dit helpt logistieke partijen om goed te plannen en indien nodig de capaciteit op- of af te schalen. Ook kunnen consumenten hiermee checken of zij zich zorgen moeten maken of hun pakket wel op tijd voor bijvoorbeeld Sinterklaas of Kerstmis aan zal komen. Vanaf halverwege oktober hebben we iedere week een persbericht voor Wuunder geschreven en verstuurd met daarin de nieuwste cijfers. Dit jaar heeft dat geleid tot interviews met NU.nl en De Telegraaf en verschillende publicaties op logistieke- en retailmedia.

We houden dus altijd onze oren en ogen open zodat we met onze klanten in kunnen spelen op de actualiteit, en de feestdagen zijn daar een belangrijk onderdeel van. Dat maken bovenstaande voorbeelden hopelijk wel duidelijk. Benieuwd hoe we voor jouw organisatie news hijacking in kunnen zetten? Neem dan contact op met mijn collega Marlin Goethals.

YXJsaWVrZXRhbW1lcl9tYXJjb21taXRfbWVkZXdlcmtlcnNfMjNfMjAyMw==
Contact

Meer weten?

Arlieke TammerOperations manager & Account director

Publicaties

Andere artikelen