11 november 2022

Vijf voordelen van de inzet van PR

bWFybGluZ29ldGhhbHNfbWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzAzXzIwMjM=

Marlin Goethals

Voor elk bedrijf, groot of klein, zijn zichtbaarheid en imago onmisbare ingrediënten voor succes. Het is immers belangrijk om positieve bekendheid te creëren onder de doelgroep. Als jouw doelgroep niet weet dat je er bent, wordt het ook lastig om je product of dienst aan de man te brengen. Zorgen voor zichtbaarheid of reclame is dus essentieel. En steeds belangrijker wordt de inzet van public relations (PR) of earned media. Waarom? Earned media is een waarde die elke dag groter wordt. Het blijft bestaan terwijl reclame uiteindelijk verdwijnt. PR helpt bedrijven doelstellingen te behalen, te onderscheiden in de markt en draagt bij aan het juiste imago. PR kan, wanneer je met een interessant verhaal naar buiten komt, gratis publiciteit opleveren. Wie wil dat nou niet?

Benieuwd naar welke voordelen de inzet van PR nog meer heeft? Wij zetten er vijf op een rij:

1. PR is essentieel voor het bouwen van een geloofwaardig merk

Wat zijn voor jou belangrijke redenen om een aankoop te doen? En waarom koop je het van het ene merk en niet van het andere merk? Dat heeft alles te maken met vertrouwen. Wanneer je als bedrijf verschijnt in een gerenommeerd vakblad, landelijk dagblad of gepromoot wordt via een markant persoon, zorgt dat ervoor dat je vertrouwd wordt. En waarom? Omdat deze vakbladen, dagbladen en personen zélf als geloofwaardig worden gezien. Ze geven als het ware de geloofwaardigheid door aan jouw merk. Gezien worden als betrouwbare organisatie door de inzet van ‘verdiende aandacht’ is een heel groot voordeel om uiteindelijk onder de aandacht te komen bij jouw (potentiële) klant.

2. PR voegt waarde toe aan je content

Door PR in te zetten, kun je je als organisatie op een positieve manier onderscheiden van de concurrent. Public relations gaat over het creëren van de dialoog met je doelgroep, betrokkenheid en een echte conversatie. Daarnaast kan bepaalde content via meerdere kanalen tegelijkertijd worden verspreid. Denk aan een persbericht, gevolgd door een verdiepende blog, een interview en deelname aan een podcastaflevering. In korte tijd kom je met dezelfde boodschap meerdere keren in contact met je doelgroep. Het resultaat? Jouw merk blijft hangen in de hoofden van de doelgroep.

3. PR heeft een groot bereik

Starten met de inzet van public relations is starten met het vergroten van je bereik binnen jouw doelgroep. Door de interactie aan te gaan met je publiek via journalisten en de media, kom je precies daar waar je doelgroep zit. Het zorgt ervoor dat naamsbekendheid wordt vergroot en dat heeft ook weer effect op de tractie rond jouw organisatie, zoals een stijging in het aantal websitebezoekers en in het aantal volgers op social media.

4. PR boost je SEO

Google is eigenlijk niet meer om de tuin te leiden en tegenwoordig draait alles om kwaliteit van content. Hoogwaardige content realiseren met de juiste zoektermen én zorgen dat het in het nieuws verschijnt zijn twee pluspunten voor je SEO. Op het moment dat je als organisatie in de media verschijnt, levert dat ook meer bezoekers op de website op. En als er op jouw bedrijf wordt gezocht in zoekmachines als Google en je bent recent in het nieuws, kom je hoog in de zoekresultaten. Al met al zorgt de inzet van PR er dus voor dat je zichtbaarheid op het web wordt vergroot.

5. PR is kostenefficiënt

Vaak is public relations een ondergeschoven kindje in de budgetverdeling van marketingafdelingen. De vraag rijst of de inzet van PR, al dan niet via een PR bureau, de investering waard is. De inzet van PR en met name via een bureau, kan je bedrijf naar een hoger niveau tillen. Sterker nog, PR campagnes behalen vaak betere resultaten dan betaalde marketingcampagnes. Voor iedere organisatie is de inzet van PR een kostenefficiënte oplossing. PR bureaus kunnen dezelfde hoeveelheid impressies en bereik realiseren als advertenties, maar voor veel minder euro’s. PR bureaus hebben namelijk een enorm mediabereik en weten met de juiste invalshoek free publicity te realiseren. Het resultaat? Jouw verhaal in een gerenommeerd vak- of dagblad voor slechts de kosten van de inzet van jouw PR consultant.

Op de vraag of PR iets voor jouw bedrijf is, kan ik alleen maar ja zeggen. Ben jij er klaar voor? Neem gerust contact op, dan drinken we een kop koffie en kijken we direct hoe we jouw organisatie op de mediakaart kunnen zetten.

bWFybGluZ29ldGhhbHNfbWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzAzXzIwMjM=
Contact

Meer weten?

Marlin GoethalsManaging director

Publicaties

Andere artikelen