24 januari 2023

Vier goede communicatievoornemens voor 2023

QXJsaWVrZVRhbW1lcl9NYXJjb21taXRfbWVkZXdlcmtlcnNfMjNfMjAyMw==

Arlieke Tammer

Januari is traditiegetrouw het moment van de goede voornemens: mensen gaan meer sporten, stoppen met een slechte gewoonte of brengen minder tijd achter een scherm door. Hoewel we vaak doelen voor ons privéleven opstellen, is het ook het perfecte moment om op werkvlak vooruit te kijken. Welke richting je bijvoorbeeld wil dat jouw carrière opgaat, maar ook wat je als organisatie in 2023 wil bereiken. Communicatie is zoals altijd key en daarom zet ik vier goede communicatievoornemens op een rij die veel organisaties kunnen helpen dit jaar.

1. Wees niet te commercieel

We geloven bijna allemaal dat onze organisatie écht onderscheidend is en dingen doet die geen ander kan. Dat communiceren we maar al te graag. En hoewel een kort salesverhaal niet erg is, kom ik veel websites en andere vormen van communicatie tegen die ontzettend commercieel aanvoelen. De gemiddelde lezer trek je daarmee niet aan. Op je eigen kanalen niet, maar in de wereld van PR is het al helemaal uit den boze. Daarbij is het echt zaak om je als expert op jouw vlak te profileren. Ruikt een journalist ook maar enigszins een commerciële boodschap, dan is er geen onbetaalde ruimte voor jouw verhaal.

2. Communiceer op alle platformen op dezelfde manier

Veel bedrijven hebben een mooi document waarin staat op welke manier zij communiceren met externen. Van een huisstijl tot tone of voice en van de kanalen die gebruikt worden tot instructies over hoe foto’s gemaakt moeten worden. Waar het vaak misgaat is dat dit document, nadat er veel tijd en geld in de creatie heeft gezeten, amper wordt bekeken. Dat leidt ertoe dat er vanuit de organisatie geen eenduidige boodschap naar buiten wordt gebracht. Zo is één iemand verantwoordelijk voor social media en die gebruikt graag luchtigere taal, maar komt dat niet overeen met de schrijfstijl van degene die een blog op de website plaatst. Het is belangrijk dat iedereen die op een manier met externen communiceert vanuit dezelfde basis opereert. Hier zul je regelmatig aandacht aan moeten besteden met bijvoorbeeld kwartaalsessies, anders verdwijnt het weer naar de achtergrond en komt ieders persoonlijke voorkeur toch naar voren.

3. Focus je op communicatie rondom je core business

Bedrijven worden ieder jaar meer allround en hebben vaak verschillende specialismen. Als dit er teveel worden, kan het voor verwarring in de communicatie zorgen. Want als je over alles wat je doet wilt communiceren, dan weten klanten niet waarvoor ze bij jou moeten aankloppen en waar jij nu echt de specialist in bent. Stel daarom een aantal onderwerpen en keywords vast en maak die de focus van je communicatie. Wanneer je klanten hebt aangetrokken kan je laten zien waar jouw organisatie nog meer bij kan helpen, maar houd het in eerste instantie klein. Daarmee kan je écht thought leader worden op een onderwerp, in plaats van dat je over van alles iets roept en niet verder dan het oppervlak komt.

4. Vergeet niet je gezicht naar buiten toe

Het laatste goede communicatievoornemen voor 2023: vergeet je gezicht naar buiten toe niet. Soms raken we zo verstrikt in de zaken die iedere dag moeten gebeuren, dat we vergeten dat het belangrijk is om je eigen bedrijf naar buiten te etaleren. Dit kan natuurlijk op je eigen social kanalen, waarbij je op LinkedIn bijvoorbeeld bedrijfsnieuws deelt en op Instagram vaker de cultuur centraal staat, maar ook PR kan hierbij helpen. Met de juiste verhalen en het juiste netwerk aan journalisten kan jouw organisatie in de krant staan of op het RTL-nieuws worden genoemd. Die expertstatus ligt dan binnen handbereik.

Hoewel goede voornemens meestal na januari alweer overboord worden gegooid, hoop ik dat deze vier je helpen om in 2023 zo duidelijk en effectief mogelijk met jouw organisatie te communiceren. Het zou toch fijn zijn als we aan het einde van het jaar eens kunnen zeggen de goede voornemens wel gehaald te hebben?

QXJsaWVrZVRhbW1lcl9NYXJjb21taXRfbWVkZXdlcmtlcnNfMjNfMjAyMw==
Contact

Meer weten?

Arlieke TammerAccount director & team lead

Publicaties

Andere artikelen