6 mei 2024

Social media, de dynamo voor jouw PR

bWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzAyXzIwMjQ=

Eva Roos-Voerman

Tegenwoordig brengen we, als ik mijn schermtijd mag geloven, hele dagen door op platforms als Instagram, TikTok, X, Facebook, LinkedIn en YouTube. Toch is het meer dan alleen tijdverdrijf. Strategisch gebruik van social media kan waardevolle voordelen met zich meebrengen, zoals het verhogen van je naamsbekendheid, zeker wanneer je jouw bedrijf door middel van PR in de media laat zien. Maar hoe pak je dit succesvol aan?

To be seen is to be heard

Het gebruik van social media is een mooie manier om je onder jouw doelgroep zichtbaar én als expert binnen jouw vakgebied hoorbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan het delen van mooie eigen publicaties, zoals het laatste interview waarin jij te gast was bij BNR, of een inhoudelijke blog die je hebt geschreven. Hiermee bied je jouw netwerk de kans om mee te kijken, mee te lezen en mee te juichen met het succes van jouw bedrijf. Tegelijkertijd kun je ook waardevolle lead-generaties en websiteverkeer creëren door bijvoorbeeld customer cases van tevreden klanten of de landingspagina naar je nieuwste onderzoeksrapport te delen. Kortom, deel jouw PR-prestaties vol trots met je hele netwerk, en pluk de vruchten.

“Social media is not just an activity; it is an investment of valuable time and resources. Surround yourself with people who do not just support you and stay with you, but inform your thinking about ways to WOW your online presence” - Sean Gardner, Forbes #1 Social media power influencer


Welke media?

Het is belangrijk om te onderzoeken op welke social media jouw doelgroep zit en om te achterhalen welke informatie ze graag lezen. Op basis van deze informatie kun jij een selectie maken van media waar je graag op wil verschijnen, en kun je de inhoud van je content aanpassen aan de behoeften van de lezers. Daarnaast dient je content ook aangepast te worden op basis van welke social media platform je gebruikt. Het type content dat je deelt op LinkedIn zal bijvoorbeeld meer gericht zijn op professionele updates, zakelijke inzichten, en carrière-gerelateerde content. Daar tegenover staat dat het type content dat je op Instagram deelt mogelijk meer visueel en persoonlijk van aard is, gericht op het delen van foto's, verhalen, en visuele ervaringen. Dit zijn tevens handige platforms om jouw goede werkgeverschap uit te lichten met bijvoorbeeld een kijkje in de eigen keuken.

Analyseer je impact

Veel social media, waaronder LinkedIn, bieden uitgebreide tools voor monitoring en analyse van de impact van jouw posts. Denk hierbij aan de statistieken met het aantal mensen dat je post heeft bekeken, maar ook de doorklikfrequentie op de linkjes naar bijvoorbeeld je website in jouw posts. Door hier aandacht aan te besteden, kun je voor elke post die je deelt goed zien of er veel interactie is, maar daarnaast helpt het ook met het bepalen of het delen van bepaalde hashtags bijdraagt aan het vergroten van het bereik. De statistieken bieden overigens ook een kijkje in wat jouw volgers graag lezen en op doorklikken. Hierdoor kan je steeds effectievere content creëren die jouw doelgroep graag leest. Daarnaast kun je door deze analyses een goed inzicht krijgen in het sentiment rond jouw merk en de effectiviteit van (PR)-campagnes.

Kortom, verhoog je zichtbaarheid door het delen van mooie publicaties op social media, doe je eigen onderzoek naar wat jouw doelgroep graag leest en ontdek hoe jouw posts en content hier goed op aan kunnen sluiten. Door continu het bereik en de interactie op je posts te monitoren, krijg je een steeds beter inzicht in wat jouw volgers graag lezen en kan je steeds effectiever posten. Ben jij benieuwd hoe jij jouw sociale media aanwezigheid kunt verbeteren, en welke tips wij nog meer hebben? Neem dan contact met ons op!

bWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzAyXzIwMjQ=
Contact

Meer weten?

Eva Roos-VoermanAccountcoördinator

Publicaties

Andere artikelen