Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Accepteren
Afwijzen
18 juni 2024

De ronde tafel is terug van weggeweest; dit is wat je er PR- en contenttechnisch mee kunt

a3lyYXBsdWltYWtlcnNfbWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzA2XzIwMjM=

Kyra Pluimakers

Toen ik in 2019 mijn carrière in de PR begon, kwam het regelmatig voorbij in een brainstorm: het organiseren van een ronde tafel. Het heette overigens ook vaak een deep-dive of een expertsessie, maar de insteek kwam altijd overeen. Namelijk mensen met kennis over het vak uitnodigen om met elkaar in gesprek te gaan over actuele topics, onder het toeziend oog van een voorzitter.

Maar met de komst van corona gingen de ronde tafels de deur uit. Eerst omdat het niet mocht, daarna omdat iedereen bang was dat hij niet door zou gaan als je er één organiseerde. Vervolgens leek er niet echt behoefte aan te zijn. Na twee jaar niet te kunnen netwerken, had men vooral zin de grotere evenementen te bezoeken, dus werden er vooral beurzen georganiseerd.

Behoefte aan kwalitatieve ontmoetingen

Toch lijkt er weer een ommekeer te zijn. Sinds een klein jaar zien wij steeds meer bedrijven die weer ronde tafels organiseren. Er blijkt een grote behoefte te zijn aan kwalitatieve ontmoetingen, waarbij men kennis uitwisselt en in een klein gezelschap vrij is om eerlijk zijn visie over bepaalde onderwerpen te delen. En dat is een mooie ontwikkeling. Want kwalitatieve ontmoetingen leiden tot kwalitatieve relaties, wat zowel positief is voor sales als voor de retentie van klanten.

Mooie PR- en contentmogelijkheden

Maar dat is niet het enige voordeel van een ronde tafel. Aan zo’n meeting zitten vaak ook heel mooie PR- en contentkansen verbonden. Niet alles kan altijd, maar onderstaand rijtje geeft je wel een idee van de mogelijkheden:

  • Uitnodigen van een journalist. Zeker wanneer er interessante professionals van gerenommeerde bedrijven bij je ronde tafel aanschuiven, kan een (vak)journalist het boeiend vinden om als vlieg-op-de-muur te fungeren. Hij of zij zal zich dan niet mengen in het gesprek, maar luistert aandachtig en verwerkt alle besproken thematiek tot een artikel voor het (vak)medium waaraan hij of zij verbonden is. Belangrijk is hierbij wel dat alle deelnemers hier toestemming voor geven. Achteraf tegen een journalist vertellen dat iets toch niet opgeschreven had mogen worden, is geen optie.

  • Blogcontent voor media. Alle journalisten hebben drukke schema’s, dus bovenstaand is niet makkelijk te realiseren. Wat een mooi alternatief is, is dat een contentspecialist de rol van de journalist overneemt. Zo was onze Teun afgelopen januari bij de ronde tafel van één van onze IT-klanten en wist hij daar maar liefst drie blogs over te schrijven die vervolgens gepubliceerd werden op Computable en Dutch IT-channel. Ontzettend sterk voor de thought leadership-positie van die klant. Het voordeel hierbij is dat deelnemers minder op hun woorden hoeven te letten, het is immers makkelijker de uiteindelijke content aan te passen of te anonimiseren.

  • Content voor de eigen website. Tot slot kan het zo zijn dat niet alles even relevant is voor de media. Bijvoorbeeld wanneer het gesprek vooral focust op de eigen softwareoplossingen. Dat is simpelweg te commercieel voor media. In zo’n geval is het passend om een artikel voor de eigen website te schrijven. Ook een verslag van hoe de hele bijeenkomst gelopen is, is boeiend om te plaatsen op de eigen website. Dit kun je ook nog nasturen naar de aanwezigen, en op deze manier de relatie met hen nog meer versterken.

Oftewel: een ronde tafel biedt PR- en contentkansen te over. Staat er binnenkort eentje bij jou op de planning? Klop dan vooral even bij ons aan. Dan denken we met je mee over hoe je jouw ronde tafel het beste kunt inrichten om er uiteindelijk de mooiste PR en content mee te realiseren.

a3lyYXBsdWltYWtlcnNfbWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzA2XzIwMjM=
Contact

Meer weten?

Kyra PluimakersSenior PR consultant

Publicaties

Andere artikelen