19 februari 2024

Content: kort maar krachtig of lang en leerzaam?

bGlzYXNvZXRlcmJyb2VrX21hcmNvbW1pdF9tZWRld2Vya2Vyc18wMV8yMDIz

Lisa Soeterbroek

Boven deze blog had zomaar een leestijd van drie minuten kunnen staan. Is dat kort genoeg om het te gaan lezen? Leestijdindicaties staan steeds vaker vermeld boven online teksten. Daarmee ben je als lezer voorbereid op de lengte van het artikel dat je onder je neus krijgt. Met die kennis zou je als lezer sneller op een artikel klikken, is het idee. Want onze spanningsboog is kort. Snackable content die je in een paar minuten leest, is hierdoor steeds vaker de leidraad. Een whitepaper kun je dan beter achterwege laten en ook iets als een onderzoeksrapport knip je liever op in korte one pagers of infographics. Hebben long reads het strijdtoneel van content inderdaad moeten verlaten? Wat ons betreft niet. Ook lange content is nog ‘in trek’, mits het een weloverwogen keuze is. In deze blog leg ik uit waarom.

Afstemmen op de lezer

Ga je met jouw verhaal voor een langere of kortere vorm? Eigenlijk is die vraag niet zozeer aan jou als organisatie om te beantwoorden. Het gaat vooral om de mensen aan de andere kant van het scherm. Wie zijn dat? En belangrijker nog, wat weten ze al over het onderwerp? Doorgewinterde IT-professionals hoef je in een tekst over AI-toepassingen niet meer uit te leggen wat AI is. Je kunt gelijk de diepte ingaan door ze bijvoorbeeld mee te nemen in de toekomst van het werkveld. Voor een HR-professional die verder van deze technologie af staat, kunnen die extra introducerende alinea’s waarschijnlijk geen kwaad. Oftewel, jouw verhaal moet passen bij het kennisniveau van de doelgroep die je wilt bereiken en hun interesses die daaruit voortkomen. En daarmee kan jouw verhaal voor de ene doelgroep langer worden dan voor de andere.

Van doel naar inhoud

Daarmee is stap één gezet; de doelgroep is bepaald. Maar wat je precies wilt dat jouw content bij een lezer teweegbrengt, speelt ook een rol. Wil je ze informeren over de risico’s van AI? Overtuigen om AI vanwege die risico’s voorlopig niet te gebruiken? Of inspireren om weloverwogen met AI aan de slag te gaan? Elk doel betekent iets anders voor de inhoud en de vorm van het stuk. Informeren kun je bereiken met een opsomming in een korte blog of webartikel. Overtuigen of inspireren vraagt meestal om meer inhoud en diepgang, waar een opiniestuk of whitepaper ruimte voor biedt. Op deze manier wijzen zowel jouw doelgroep als jouw doel je vanzelf naar een langer of juist korter verhaal.

Passen en meten 

Maar ook al heb je nog zo’n mooie blog gemaakt die precies past bij jouw doel en lezers, dan kunnen mediaplatformen je alsnog aan het snoeien zetten. In de wereld van vakmedia ontkom je er niet aan dat er een maximum aantal woorden wordt gehanteerd voor de content die platformen publiceren. Soms vanwege uniformiteit, soms om je te dwingen kort en krachtig te zijn. Zo mogen blogs voor externe plaatsing vaak niet langer zijn dan 600 à 700 woorden. Dan is het uiteindelijk toch een gevalletje passen en meten om jouw content bij de doelgroep te krijgen.

Eén goed antwoord

Moraal van het verhaal: kill your darlings, of pak ze er juist bij als dit jouw verhaal de verdieping geeft die waardevol is voor de lezer. Er is dan ook maar één goed antwoord op de vraag of je verhaal kort maar krachtig of lang en leerzaam moet zijn: denk vanuit de doelgroep en het doel. Want dat bepaalt eigenlijk veel meer of jouw verhaal wordt gelezen dan het aantal leesminuten dat erboven zweeft.

Denk je graag samen na over jouw boodschap en hoe je die aansluit bij de doelgroep? We helpen je graag.

bGlzYXNvZXRlcmJyb2VrX21hcmNvbW1pdF9tZWRld2Vya2Vyc18wMV8yMDIz
Contact

Meer weten?

Lisa SoeterbroekContentspecialist

Publicaties

Andere artikelen