8 februari 2024

Van opvallen tot ijzersterke content: mijn eerste maanden bij PR-bureau Marcommit

bWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzAxXzIwMjQ=

Kristel van den Hoven

Bijna een half jaar geleden ben ik gestart als Account Coördinator bij Marcommit. Toen ik begon had ik nog niet veel PR-kennis, maar wat ik wel wist was dat ik veel energie zou krijgen van het creëren van media-aandacht voor bedrijven. De functie van Account Coördinator is erg divers. Denk bijvoorbeeld aan het monitoren van publicaties en aan het pitchen en begeleiden van interviews. Door deze afwisseling in mijn werkzaamheden, heb ik in mijn eerste maanden een goed beeld gekregen van hoe PR helpt bij het vergroten van naamsbekendheid en bij het claimen van thought leadership in B2B. In deze blog neem ik je mee in de vier lessen die ik heb geleerd over het PR-vak tijdens mijn eerste maanden bij Marcommit. 

Les 1: Weten wat er speelt in het nieuws 

Dat PR alles te maken heeft met nieuws wist ik wel. Maar dat ik mijn werkdag steeds mag beginnen met het lezen van nieuws om haakjes te vinden voor onze klanten, was mij nog onbekend. Iedere ochtend spitten we met ons hele team alle kranten door. We kijken met elkaar wat er speelt in de wereld en we bepalen welk nieuws relevant is voor onze klanten en hoe we hierop kunnen reageren. Op welke manieren je onder andere op het nieuws kunt inhaken, lees je in deze blog. Zelf vind ik dit ontzettend interessant om te doen. Zo ben én blijf ik altijd op de hoogte van wat er in de wereld speelt en weet ik hoe we relevante media-aandacht voor klanten kunnen realiseren.   

Les 2: PR begint vaak bij een ijzersterk onderzoek 

In de media zie je regelmatig prikkelende cijfers verschijnen, zoals dit nieuwsbericht waarin naar voren komt dat één derde van de Nederlanders rekeningen niet of te laat betaalt. Wat ik niet wist, is dat veel van deze cijfers die gebruikt worden in nieuwsberichten, onderdeel zijn van een marketing- en PR-plan. Ook bij Marcommit helpen we onze klanten met het uitvoeren van bijvoorbeeld PR-onderzoek. Hierbij vragen we relevante doelgroepen naar hun mening over actuele onderwerpen of trends in de markt. De onderzoekscijfers die we krijgen, vormen ijzersterke munitie om content te creëren én de pers mee te benaderen. Wat dus kan resulteren in mooie publicaties in voor onze klanten relevante (vak)media. Dé manier om een expertstatus, thought leadership positie of naamsbekendheid te verkrijgen.

 Les 3: Het belang van opvallen bij journalisten

Van persberichten en blogs tot aan events, we benaderen journalisten met allerlei voorstellen in de hoop dat zij er een mediageniek verhaal in zien. Journalisten worden echter dagelijks overspoeld met ideeën. Om op te vallen in de mailbox, is een beetje creativiteit natuurlijk hard nodig. Bijvoorbeeld door op verrassende wijze in te spelen op de actualiteit, of door in te haken op een onderwerp of artikel waar de journalist eerder aan heeft gewerkt. Benieuwd hoe je dat precies doet? Mijn collega Julya vertelt je dat in deze blog.

Les 4: Pas de contentvorm aan op de boodschap én de doelgroep

Tot slot is het mij opgevallen dat er veel verschillende soorten content ingezet kunnen worden voor PR-doeleinden. Een persbericht is een voor de hand liggend middel, maar niet altijd geschikt. Je kan er veel bereik mee bereiken, maar zo zijn er nog talloze andere wegen die naar Rome leiden. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een verdiepende blog of opiniestuk om expertise en autoriteit te laten zijn. Bij Marcommit produceren we dan ook allerlei verschillende contentmiddelen. Van persberichten, blogs en opiniestukken tot aan onderzoeksrapporten, infographics, whitepapers en social media berichten. Welk middel het beste past, hangt vooral af van de inhoud en de boodschap die een klant wil overbrengen. Maar ook is het zaak om rekening te houden met de doelgroep: waar bevinden zij zich? En wat voor soort content lezen zij het liefst? Houden ze van uitgebreide artikelen met diepgang, of geven ze de voorkeur aan kort en bondig? De mogelijkheden hierin zijn eindeloos.

Geslaagd voor de toets!

Kortom, werken in de PR en dus werken aan de zichtbaarheid van onze klanten is heel veelzijdig en ik zou het zeker aanraden. Ben je enthousiast geworden na het lezen van bovenstaande PR-lessen? Dat komt goed uit, want wij zoeken nog nieuwe collega’s! Bekijk snel onze vacature voor Account Coördinator en solliciteer!

bWFyY29tbWl0X21lZGV3ZXJrZXJzXzAxXzIwMjQ=
Contact

Meer weten?

Kristel van den HovenAccountcoördinator

Publicaties

Andere artikelen