6 mei 2022

Succesvol issue hijacken doe je zo

cGllbmFsZGVuemVlX21hcmNvbW1pdF9tZWRld2Vya2Vyc18wOV8yMDIz

Pien Aldenzee

De naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten; iedereen wil het, maar het daadwerkelijk bereiken is zo makkelijk nog niet. Je kunt dit op verschillende manieren aanvliegen. Een daarvan is issue hijacken. Dit houdt in dat je inhaakt op nieuws dat op dit moment speelt en relevant is voor jouw bedrijf. Je creëert dus een mediakans om jouw boodschap in het nieuws te brengen, door deze te koppelen aan de actualiteit. En dat kan op allerlei manieren.

Impact van een gebeurtenis

De meest voor de hand liggende manier is om op te treden als expert. Dit kan bijvoorbeeld door de gevolgen van een bepaalde gebeurtenis te duiden op basis van je expertise. Een recent voorbeeld is de Russische invasie in Oekraïne. Naast de fysieke oorlog, dreigt er ook een cyberoorlog. Hoe groot is dit risico en wat is de mogelijke impact hiervan? Daarover spraken cybersecurityspecialisten van CrowdStrike en P-X Systems met diverse journalisten, van onder andere NU.nl. Zo positioneren zij zich als autoriteit op het gebied van cybersecurity. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een gebeurtenis als de Suezblokkade, waar we met logistiek dienstverlener Descartes met een blog op inhaakten. Naast duiding op basis van expertise, leent onderzoek zich ook uitstekend om in te haken op de actualiteit. Zo onderzocht Visma | Raet hoe werkend Nederland denkt over de stijgende energie- en brandstofprijzen. Met veel publicaties als gevolg, waaronder NRC, De Telegraaf en Business Insider.

Opinie over actualiteit

Een andere manier om in te haken op de actualiteit is door je mening over nieuws of gebeurtenissen te delen. Let wel: wil je je mening teruglezen in de pers, dan moet niet bang zijn om stelling te nemen. Door kritisch uit de hoek te komen, vergroot de kans dat je daadwerkelijk succes boekt. Redacties worden namelijk overspoeld met voorstellen, dus het is van belang om op te vallen en écht iets toe te voegen aan de discussie. Door een tegengeluid te laten horen, spring je er eerder uit. Succesvolle voorbeelden zijn de opiniestukken van datacenter BIT in het NRC over de komst van een datacentrum van Facebook en transportmanagentservice Wuunder in het FD over de opkomst van dark stores.

Deel ervaringsverhalen

Speelt er niets in het nieuws waar jij vanuit je core business iets over kunt vertellen? Geen paniek! Ook gebeurtenissen die niet direct gelinkt zijn aan jouw product of dienst bieden mogelijkheden. Grijp bijvoorbeeld kansen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie aan. Natuurlijk geldt ook hierbij: hoe origineler de aanpak, hoe groter de kans op succes. Een mooi voorbeeld hiervan was een interview met RTL Nieuws waarin drie van onze klanten deelden hoe ze de terugkeer naar kantoor aanpakken. Het interview hierover kwam voorbij in de uitzending en werd online gepubliceerd.

Wees creatief

Is al het bovenstaande lastig voor jouw organisatie? Zelfs dan is er nog geen man overboord. Het sleutelwoord is creativiteit. De kunst is om een gebeurtenis zo in te steken, dat je jezelf relevant maakt. En dat doen we bij Marcommit natuurlijk maar al te graag. Zo realiseerden we twee succesvolle inhakers op de kabinetsformatie. Ja, echt! We linkten B2B IT- en techbedrijven aan de politiek. De Ondernemer schreef een artikel over wat directeuren van onze klanten zouden doen als zij minister waren, inhakend op het feit dat er veel nieuwe ministers waren zonder enige politieke ervaring. Ook grepen we onze kans met de komst van een staatssecretaris voor digitalisering. Wat moet zij volgens experts het eerste aanpakken? De mening van maar liefst negen van onze klanten las je op AG Connect.

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Met issue hijacking breng je jouw bedrijf op verschillende manieren onder de aandacht. Dit kan inhoudelijk zijn, maar dat hoeft niet. Er zijn ook tal van kansen om op ludieke of creatieve wijze in het nieuws te verschijnen. Wat echter altijd geldt bij issue hijacks, is dat er haast is geboden. Hoe sneller je ergens op reageert, hoe beter. Voor je het weet heeft de actualiteit je namelijk alweer ingehaald. Dat betekent dat je continu moet monitoren wat er in het nieuws speelt en binnen no time een mening of reactie op papier moet hebben staan.

Geen tijd om continu bovenop het nieuws te zitten? Of heb je behoefte aan een creatieve blik die met je meedenkt over een originele insteek waar journalisten geen nee tegen kunnen zeggen? Wij horen graag van je!

cGllbmFsZGVuemVlX21hcmNvbW1pdF9tZWRld2Vya2Vyc18wOV8yMDIz
Contact

Meer weten?

Pien AldenzeeSenior PR consultant

Publicaties

Andere artikelen